KS Gruppen A/S har hjulpet BilkaToGo i Esbjerg med at installere centralstop på deres udleveringsvogne, så de to bagerste hjul kan bremses samtidig. Gennem et succesfuldt samarbejde undgår Bilka Esbjerg nu fremtidige slidskader og sikrer et godt, ergonomisk arbejdsmiljø for medarbejderne.
BilkaToGo er Danmarks største online fødevaresortiment. Gennem dette koncept kan kunderne bestille varer online samt hente dem pakket og klar i et drive-in system. BilkaToGo oplevede især fremdrift under coronapandemien, hvor konceptet blev særdeles populært, idet kunderne ikke er i direkte kontakt med andre mennesker.
BilkaToGo fungerer ved, at medarbejderne pakker kundernes varer på lageret og anvender en udleveringsvogn, hvorpå poserne med varer køres udenfor. Her leveres ordren til kunden - direkte i bilens bagagerum. Processen er relativ simpel og lod til at fungere upåklageligt.
Bilkas tekniker, Erik Hjelm, så dog en udfordring ved de vogne, som medarbejderne kører rundt med i forbindelse med udlevering af varer. Udfordringen lød på, at vognene var besværlige at bremse, hvilket hæmmede udleveringsprocessen for de unge mennesker, der til dagligt anvender vognene. Det resulterede i uhensigtsmæssige positioner, der på ingen måde gavner ergonomisk.
Erik udtænkte en løsning: centralstop på vognene i BilkaToGo. Derfor kontaktede Erik KS Gruppen, som hjalp ham med at finde de helt rigtige hjul til bremsesystemet. Selve smedearbejdet til systemet fik Bilka hjælp fra, af Bravida Esbjerg.
Erik har før handlet hos KS Gruppen og har været glad for samarbejdet og de løsninger, han har fået tilbudt, hvorfor han havde tillid til processen.
Erik fortæller: "Vi har kigget i mange verdenshjørner for at finde den rigtige løsning. Men problemet har været pladsmangel på vognen. Løsningen måtte helst ikke tage pladsen fra kasserne på vognen, som vi har varerne i. Men da vi blev præsenteret for denne løsning, der så jeg med det samme, at det kunne blive til noget godt"
Der har været et par prototyper undervejs, før den endelige løsning var færdig. Løsningen endte med et bremsesystem og drejehjul på vognene, hvor medarbejderen blot skal trykke på en plade for at bremse vognen. Og da de fik løsningen med centralstop installeret på den første vogn, gik der ikke lang tid, før alle 5 vogne havde samme bremseløsning.
Yderligere kan medarbejderne, ved hjælp af de drejelige hjul, nu skubbe vognene ned af rampen ud til parkeringspladsen uden at belaste ryggen. Dertil kan de anvende bremsen, når de skal levere varerne til kunden, så vognen ikke triller væk.
"Det er blevet ergonomisk mere rigtigt. Medarbejderne arbejder i bedre arbejdsstillinger. Især når de skal sætte varer ind i kundens biler, og de skal slet ikke tage sig af vognen. Hvis de kommer ud til en kunde, der har et spørgsmål, kan de bare lige trykke ned og efterlade vognen bremset. Det går bare meget lettere, og dermed bliver ekspeditionen også meget hurtigere," fortæller Erik begejstret.
Udover at Bilka Esbjerg nu undgår mulige slidskader ved brug af vognene, sparer de også både tid og ressourcer på at udlevere varerne, og har på denne vis effektiviseret processen. Dette har i sidste ende resulteret i gladere medarbejdere, hvorfor de har vundet meget på samarbejdet med KS Gruppens konsulenter. Desuden er opgaven med vareudlevering blevet en mere attraktiv tjans blandt medarbejderne, hvilket glæder Erik. En lille ændring i systemet har således skabt et langt bedre arbejdsmiljø for medarbejderne hos BilkaToGo i Esbjerg, hvor vognene ikke længere triller væk.
“Hvis medarbejderne kommer ud til en kunde, der har et spørgsmål, kan de bare lige trykke ned og efterlade vognen bremset. Det går bare meget lettere, og dermed bliver ekspeditionen også meget hurtigere.”